Olen jo muutaman vuoden ajan miettinyt, mistä minä olen kotoisin. Olen miettinyt sitä siitä lähtien, kun osallistuin paikallishistoriaa käsittelevälle kurssille, jossa joku luennoitsija kysyi minulta mistä olen kotoisin. Vastasin, että Ristiinasta. Johon hän tokaisi: ”Mutta etkö asu täälläpäin?”. ”Asun, asun, kyllä asun. Nerkoolla” ”No, sittenhän sinä olet kotoisin täältä, Lapinlahdelta!” No jaa, olenkohan. Olin asunut tuolloin Nerkoolla muutaman vuoden ajan, enkä tuntenut olevani kotoisin täältä. En Lapinlahdelta. En Nerkoolta. Vaan Ristiinasta. Paikkakunnalta, jossa olin viettänyt nuoruuteni ja jossa vanhempani edelleen asuvat.

Mistä olet kotoisin -kysymykseen ei ole helppo vastata. Varsinkaan sellaisen, joka on elämänsä aikana muuttanut paljon. Maakunnasta toiseen, tai jopa murrealueelta toiselle. Nykyisin yhä enemmän jopa maasta toiseen. Mitä mahtavat vastata maahanmuuttajien lapset, jotka ovat syntyneet Suomessa ja tuntevat itsensä suomalaisiksi, mutta ulkonäkö viestittää toista.

Tarkoittaako siis kysymys sitä, mistä olen alun perin kotoisin? Vai missä asun nyt? Vai mihin paikkaan identiteettini sijoitan?

Lapsuus ja nuoruus ovat merkittäviä ajanjaksoja elämässämme. Olenko kotoisin syntymäpaikkakunnalta? Vai olenko kotoisin paikkakunnalta, jossa vietin lapsuuteni ja nuoruuteni?

Vai olenko kotoisin sieltä, jossa sukumme katsoo juurensa olevan, vaikka kyseinen paikkakunta olisi nykyisin minulle varsin vieras?

Identiteettimme rakentuu kerros kerrokselta. Siinä on vaikutteita sieltä ja täältä. Se, mitä nostat päällimmäiseksi, kertoo sinusta itsestäsi jotain oleellista. On aivan eri asia vastata ”olen pohjoissavolainen” kuin ”olen eteläsuomalainen”. Tai ”olen kotoisin Kuopijosta” kuin ”olen kotoisin Hesasta”, eikö vain? Vaikka molemmilla paikkakunnilla olisi elänyt tasan tarkkaan puolet ja puolet elämästään.

Minä olen asunut Nerkoolla vuodesta 1993 lähtien. Pitempään kuin millään muulla paikkakunnalla elämäni aikana. Minä alan pikkuhiljaa tuntea olevani kotoisin Nerkoolta, Lapinlahdelta, mutta jatkan edelleen miettimistä, mistä oikeasti olen kotoisin…

Mistä sinä olet kotoisin?

Eija