Muistan, kun eräänä sunnuntaiaamuna noin vuosi sitten sain Mustosen Jarilta yllättäen puhelun. Hän soitti kysyäkseen matkalla Ylä-Savon Veturi ry:n syyskokoukseen halukkuuttani tulla valituksi sen hallitukseen. Jari toimi tuolloin kyläpäällikkönämme ja vaikutti Veturissa puheenjohtajana. Vastasin rohkeasti sen pitemmittä puheitta myöntävästi, sillä olin jo jonkin aikaa ajatellut, että olisi mielenkiintoista päästä syventymään hankerahoituskuvioihin ja olla vaikuttamassa päätöksentekoon, joka kohdistuu paikallisten kehittämis- ja yrityshankkeiden rahoitukseen. 

Muistin virkistämiseksi tässä mainittakoon, että Ylä-Savon Veturi ry on yksi Pohjois-Savon maaseudun kehittämisyhdistyksistä eli LEADER-toimintaryhmistä yhdessä Kalakukko ry:n ja Mansikka ry:n kanssa. Veturin toimialueena on Ylä-Savon kunnat ja Maaninka. 

Olen henkilökohtainen varajäsen Marita Lähdesmäelle (Tölvältä) ja olemme molemmat ns. yhdistyskiintiöllä hallituksessa. Olen osallistunut kuluneen vuoden aikana moneen kokoukseen ja pariin koulutustilaisuuteen. Vaikka Marita on harvoin ollut poissa kokouksista, olen voinut silti olla paikalla, sillä varajäsenellä on Veturin käytäntöjen mukaan puheoikeus, mutta ei päätösoikeutta, jos hänen henkilökohtainen jäsenensä on paikalla. 

Ensimmäisen vuoden aikana olen oppinut mielestäni paljon tässä luottamustehtävässä. Kokoustahti on ollut suunnilleen kokous per kuukausi (kesätaukoa lukuunottamatta). Kokousten esityslistat ovat pitkiä ja ennen kokousta on istahdettava pitkäksi toviksi tutustumaan intranetissä päivitettyyn kokousaineistoon, mutta tämä vapaaehtoistyö ja sen haasteet olen ottanut mielelläni vastaan. Erilaiset käsitteet ovat auenneet vähitellen ja kokousilmapiirin olen kokenut hyväksi. 

Lisäksi olen tutustunut uusiin ihmisiin sekä mielenkiintoisiin paikkoihin, joissa en ole aiemmin käynyt. Silloin tällöin kokouspaikkana on jokin ”kyläpaikka” sen sijaan, että kokoustaisimme aina Iisalmessa Ylä-Savo Talossa, jossa Veturin toimisto sijaitsee. 

Ylä-Savon Veturi ry:ssä on nyt syyskokouksen aika. Se pidetään torstaina 25.11.2010 klo 14 Vieremän Huvitorpalla (Torpantie 7, Vieremä). Kokouskahvit klo 13.30-14. Tervetuloa!

Eija Rasanen