Nerkoon kohta on poikkeuksellisen vaarallinen viitostiellä. Tie on kapeudessaan virheitä anteeksiantamaton, näkemäesteinen ja mutkainen. Valtatietä paahtaa ainakin 6000 autoa päivässä läpi  tiheästi asutun maalaiskylän. Raskaan liikenteen osuus on myös poikkeuksellisen suuri ja  tuhdeilla myrkyillä lastattuja säiliörekkojakin pitää mahtua sekaan. Lisäksi taajamassa on nykyaikaiselle valtatielle aivan liikaa tieliittymiä. Ja meillä monellahan on kokemusta millaiseen luvattomaan autoralliin parinkin liittymän katkaisu johtaa.

Nerkoon kyläläiset (ainakin enemmistö) ovat jo vuosikymmeniä odottaneet vesi kielellä ohitustien rakentamista. Ohitustie toisi helpotusta moneen pulmaan: se veisi raskaan liikenteen ja ohikulkuliikenteen pois kylältä, se helpottaisi meluhaittoja ja kylällemme elintärkeää kaavoittamista. Lisäksi pohjaveden ym. saastumisriski pienenisi. Tässä muutamia hyviä syitä ohitustielle.

Vaan eipä ole ohitustietä näköpiirissä. Aikoinaan  sen rakentamisen oli määrä alkaa 2000- luvun alussa, mutta nyt noin kuuden miljoonan tiehanke on unehtunut jonnekin mappi-ö:n pohjalle. Rahoitusta on tarvittu kiireellisemmin venäläisrekkojen läpiajoralliin ja Helsingin lähialueen yksityisautoilun tukemiseen. On muistettava, että rahoitus on poliittisten päättäjien takana.

Nerkoolta on tietääkseni käynyt karvalakkilähetystöjä useaankin otteeseen Tiepiirissä kyselemässä ohitustien rakentamisen perään. Silloin aina pölyt pyyhkäistään suunnitelmapapereista. Muutama vuosi sitten Nerkoon koulun vanhempainyhdistyskin heräsi vaatimaan tieturvallisuutta, kun koulumatkalla ollut lapsi lensi auton tönäisemänä hulppean ilmalennon ja loukkaantui. Kylä- ja vanhempainyhdistyksen edustajat saivat kuulla tutun mantran - ei ole rahaa rakentaa lähivuosina. Tällöin ehdotettiin kyläläisten toiveena edes kuudenkympin rajoitusta, jolla turvattaisiin ainakin koulun liittymän seutua. Tiepiirin herrat kuulemma naurahtivat ensin esitykselle: "ei sitä valtatielle semmoisia nopeuksia". Mutta kuinka ollakaan! Puolen vuoden päästä 60-lätkät ripustettiin tienvarteen.

Rajoitus on tuonut hiukan lisää turvallisuutta kylällä liikkuville. Jos vielä nopeudenvalvonta olisi tehokkaampaa ja nopeusrajoituksia noudatettaisiin. Mutta nyt on kuulunut huhuja, että tuo hidaste haluttaisiinkin poistaa häiritsemästä maailman nopeimman kansan etenemistä. Varsin arvovaltaisella taholla nähdään kyseinen rajoitus vakavana imagohaittana seutukunnalle. Oletteko muuten huomanneet, että kesällä maalattiin viitostiellä nopeusrajoitukset ajoratamaalauksina tien pintaan. Näin tehtiin kaikkialla muualla paitsi Nerkoon kuusikymppisen kohdalla. Tämäkin viitaisi siihen, että mahtikäskyn tultua rajoitus poistuu helposti.

Toivottavasti kyläläiset nousevat kapinaan rajoituksen puolesta, jos sitä yritetään poistaa. Pikemminkin aluetta pitäisi pidentää. Antaisivat olla edes kuusikymppisen, jos ei kerran ohitustietä. Tie on riittävän vaarallinen nytkin.

TEK